تربیّت
آرزوی دیدن آینده درخشان دانش آموزان
شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, :: 11:50 قبل از ظهر :: نويسنده : بهفر
موضوع موعود يا مصلح كل، نظريه و انديشه اي نيست كه در طول زمان در اذهان پديد آمده و براي تسكين دردها و ايدهاي براي دلداري مظلومان باشد. بلكه هويت شيعه است كه با توجه به آيات و روايات ميتوان به ضرورت آن پي برد. «مهدويت»، فكر و انديشه¬اي است كه آثار اجتماعي فراواني دارد، مهمترين آنها، از بين بردن يأس و نااميدي از پيكره اجتماع است. مهدويت؛ يعني، اميدواري به آيندهاي روشن و پيامي رهاييبخش به بشر سرخورده و ستم ديده و اينكه روزي يك مرد الهي خواهد آمد و آنچه مردم بدان اميد دارند، تحقق خواهد بخشيد. اين انديشه آن قدر روشن است كه حتي برخي از مستشرقان (نظير ماربين فيلسوف آلماني) هم بدان تصريح كرده است: «از جمله مسائل اجتماعي بسيار مهم كه هميشه ميتواند موجب اميدواري و رستگاري باشد همانا اعتقاد به وجود حجّت عصر و انتظار ظهور او است.» بعد سیاسی تاريخ پيوسته شاهد شكست مكتبها و حكومتهاي مختلف در صحنه جهاني بوده است. ساليان دراز دو ايدة غالب ـ كاپيتاليسم نمايندة انديشه ليبرال دموكراسي غرب و كمونيسم نماينده سوسياليسم ـ با سلاحهاي اتمي و ...جهان را تهديد كردند و اين آشكارترين دليل بر ناكارآمدي برنامهها و ايدههاي آنها است. از اين رو تنها برنامهاي كه ميتواند پاسخگوي بشر معاصر باشد، اين انديشه است، مهدويت در عرصة حكومت داراي اهداف بلند و ارزشي است، و حتي ميتواند اين فكر براي حكومت ديني، يك طرح راهبردي باشد. اگر مهدويت به خوبي تبيين شود، حركتهاي اصلاحي در سراسر جهان جان ميگيرد، چنان كه انقلاب اسلامي ايران به عنوان زمينه و بستري مناسب براي انقلاب بزرگ امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) شكل گرفت. بعد تاریخی نابراين چگونگي «امامت» از امام علي(عليه السلام) تا ولي عصر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و عكسالعمل مسلمانان دربارة امامت (بطور عام) و مهدويت (بطور خاص) و نيز حوادث تاريخي در اين زمينه ميتواند از موضوعات مهم و حساس تاريخ اسلام به شمار آيد. مسأله مهدويت در طول تاريخ مطرح بوده است، روايات شيعه و سني مملو از بشارات پيامبر گرامي به آمدن حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. موعود باوري در طول حيات تاريخي اسلام منشأ آثار فراوان بوده است. جالب اينجا كه بسياري از حركتهاي اصلاحي در تاريخ و عصر حاضر متأثر از انديشه مهدويت بوده است؛ (مثل فاطميان در مصر، مهدي سوداني در سودان و ...) حركت اصلاحي موعود باوري آن چنان در جامعه اسلامي تأثير شگرف گذاشت كه برخي از دسيسه گران با استفاده ابزاري از واژة مهدي، و ادعاي مهدويت عدهاي از مردم را در جوامع اسلامي به خود مشغول كردند. كار در بعد فرهنگي در عرصه مهدويت به چند محور نياز دارد: 1. تبيين استراتژي انتظار استراتژي انتظار؛ يعني كلان نگري و به كارگيري همه نيروها و تواناييها براي تحقق ظهور حضرت. اين امر تحقق نمييابد مگر اينكه در اين عرصه از هر گونه برنامه منفعلانه دوري كرده و خود را به يك برنامه فعال و پرتحرك واداشته تا با سازمان دهي همه نيروها و توان موجود به اهداف مورد نظر دست يابيم. براي تحرك لازم در اين زمينه بايد آيندهنگري داشت؛ زيرا بدون تبيين روشن آينده نميتوان برنامه درستي تدوين كرد. همچنين بايد از تمام ظرفيتهاي موجود در جامعه استفاده كرد تا انتظار به معناي واقعي كلمه شكل بگيرد، در نتيجه راه از بيراهه شناخته شود و گرفتار انتظار منفي و ايستا نشويم. 2. آسيب شناسي بايد تلاش كرد نقاط آسيبپذير را شناخت و سعي در حلّ اين آسيبها داشت: به عنوان نمونه، نبايد با طرح افراطي ملاقات با امام زمان(عليه السلام)، اساس مهدويت را در ملاقات خلاصه كرد، چرا كه با عدم تحقق ملاقات، عدهاي دچار يأس و نا اميدي ميشوند و ... و يا به طرح يك طرفه قهر و غضب امام پرداخت. همچنين بايستي مراقب باشيم، مفهوم انتظار، تحريف نشود و انديشههاي نادرست (مانند ظلم پذيري و ...) در جامعه حاكم نگردد. 3. دشمن شناسي دشمن از هر حربهاي استفاده مي كند تا جلوي رشد تفكر مهدويت را در جامعه اسلامي بگيرد و يا آن را تحريف كند. با توجه به آنچه گفته شد (ثمرات مهدويت و ...)، اگر دشمن اين كار را نكند بايد تعجب كرد؛ زيرا ماهيت دشمني همين است! بايد كوشيد با شناخت صحيح مباحث مهدويت، جلوي هر گونه تخريب و تحريف در آن را گرفت. مفهوم و جايگاه امامت پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) مهمترين بحثي كه در جامعه نوپاي اسلامي مطرح شد موضوع خلافت و جانشيني رسول خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) بود. گروهي بر اساس آراء بعضي بزرگان صحابه پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم)، خلافت ابوبكر را پذيرفتند و گروه ديگر معتقد شدند كه جانشين پيامبر بنابر تعيين آن حضرت، امام علي(عليه السلام) است. در زمانهاي بعد دسته اول به عامّه (اهل سنّت و جماعت) و گروه دوم به خاصّه (تشيع) معروف گرديدند. نكته قابل توجه اينكه اختلاف شيعه و سنّي تنها در شخص جانشين پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) نيست؛ بلكه در ديدگاه هر يك، «امام» معني و مفهوم و جايگاه ويژهاي دارد كه اين دو مذهب را از يكديگر متمايز ميكند. «امامت» در لغت به معني پيشوايي و رهبري است و «امام» كسي است كه سرپرستي يك گروه را در مسيري مشخص به عهده ميگيرد. و در اصطلاحِ علم دين، امامت به گونههاي مختلف تفسير شده است. به نظر اهل سنّت، امامت حاكميتي دنيوي (و نه منصبي الهي) است كه از رهگذر آن جامعه مسلمين سرپرستي و اداره ميگردد و از آنجا كه هر جمعيتي نياز به پيشوا و بزرگي دارند جامعه مسلمين نيز، پس از پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) بايد براي خود رهبري برگزيند و چون براي اين گزينش راه و رسم ويژهاي در دين ترسيم نشده است، انتخاب جانشين پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) ميتواند از راههاي مختلف همچون رجوع به آراء اكثريت مردم يا بزرگان آنها يا وصيت خليفه پيشين و يا حتي كودتا و غلبه نظامي باشد. ولي شيعه كه امامت را ادامه نبوّت و امام را حجّت خدا در ميان خلق و واسطه فيض او به مخلوقات ميداند معتقد است كه «امام» تنها به تعيين الهي است كه از زبان پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم)، پيام آور وحي، معرفي ميگردد. اين ايده به خاطر جايگاه رفيع و بلند امامت در تفكر شيعي است كه امام را نه تنها سرپرست و مدير جامعه مسلمين كه بيان كننده احكام الهي و مفسّر قرآن كريم و راهبر راه سعادت ميداند. به بيان ديگر در فرهنگ شيعه، امام، مرجع امور مردم در دو بخش دين و دنياست نه آنگونه كه اهل سنّت معتقدند كه تنها وظيفه خليفه، حكومت داري و اداره دنياي مردم باشد. نياز به امام براي ضرورت وجود امام، دليلهاي فراواني بيان شده است ولي ما تنها به يك بيان ساده، اكتفا ميكنيم: همان دليلي كه نياز به پيامبر را بيان ميكند، بيانگر نياز مردم به «امام» نيز است. زيرا از سويي، اسلام آخرين دين و حضرت محمّد(صلي الله عليه و آله وسلم) آخرين پيامبر خداست، بنابراين، اسلام بايد پاسخگوي تمام نيازهاي بشر تا قيامت باشد. از سوي ديگر، قرآن كريم، اصول و كليات احكام و معارف الهي را بيان كرده است و تبيين و توضيح آن به پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) واگذار شده است.4 ولي روشن است كه پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) به عنوان رهبر مسلمين، مطابق نيازها و ظرفيت جامعه اسلامي زمان خود به بيان آيات الهي پرداخته است و لازم است براي او جانشينان لايقي باشد كه همچون او متصل به درياي بيكران علم خدا باشند تا آنچه را پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم)، تبيين نفرموده است، بيان كنند و نيازهاي جامعه مسلمين را در هر زمان، پاسخ گويند. در روايتي كه شيعه و سنّي از پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) نقل كردهاند آمده است: «اِنّي تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَينِ كِتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتي؛ ما اِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلّوُا بَعْدي اَبَداً...5 به راستي كه من دو چيز گرانبها در ميان شما باقي ميگذارم: قرآن و اهلبيتم، تا وقتي به اين دو چنگ بزنيد هرگز پس از من گمراه نخواهيد شد.» طبق اين حديث، هيچ زماني خالي از حضور عترت پيامبر در كنار قرآن نخواهد بود. همچنين امامان(عليهم السلام)، نگهبان ميراث به جا مانده از پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) و نيز مبين و مفسّر حقيقي قرآن كريم هستند تا دين خدا دستخوش تحريفِ غرض ورزان و دشمنان قرار نگيرد و اين سرچشمه زلال تا قيامت، پاك و پاكيزه باقي ماند. بعلاوه «امام» به عنوان انسان كامل، الگوي جامعي در همه ابعادِ انساني است و بشر نياز جدّي به چنين نمونهاي دارد كه با دستگيري و هدايت او، آنگونه كه در خور كمال انساني اوست تربيت گردد و در پرتو راهنماييهاي اين مربي آسماني از انحرافها و دامهاي نفس سركش خود و شيطانهاي بيروني محفوظ بماند. از مطالب بالا روشن شد كه نياز مردم به امام يك نياز حياتي است و برخي از وظايف امام به شرح زير است: ـ رهبري و اداره امور جامعه (تشكيل حكومت) ـ حفظ دين و آئين پيامبر از تحريف و بيان صحيح قرآن؛ ـ تزكيه نفوس و هدايت معنوي مردم؛6 ویژگی های امام جانشين پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) كه ضامن تداوم حيات دين و نيز پاسخگوي نيازهاي بشر است شخصيت ممتازي است كه به تناسب جايگاه والاي پيشوايي و رهبري، ويژگيهايي دارد كه مهمترين آنها عبارتند از: تقوا و پرهيزگاري و برخورداري از ملكه عصمت به گونهاي كه كوچكترين گناهي از او سر نميزند. علم و دانش كه از علم پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) سرچشمه گرفته است و متصل به علم الهي است. بنابراين پاسخگوي همه در تمام زمينههاي مادي و معنوي، ديني و دنيوي است. آراستگي به فضائل و سجاياي اخلاقي در بالاترين درجات؛ توان اداره جامعه بشري و مديريت صحيح آن بر اساس آموزههاي ديني؛ با توجه به صفات ياد شده براي امام، بديهي است كه انتخاب چنين فردي از توان و دانش مردم بيرون است و تنها خداوند است كه به سبب علم بي نهايت خود ميتواند پيشوايان و جانشينان پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) را برگزيند. بنابراين از مهمترين ويژگيهاي امام، منصوب بودن او از سوي خداست. علم امام امام كه سمت پيشوايي و رهبري مردم را به عهده دارد؛ لازم است دين را در تمامي زواياي خود بشناسد و به قوانين آن آگاهي كامل داشته باشد و نيز با دانستن تفسير آيات قرآن و احاطه كامل به سنّت پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) به تبيين معارف دين پرداخته و به همه سؤالات مردم در موضوعات مختلف پاسخ دهد و آنها را به بهترين شيوه راهنمايي كند. بديهي است كه چنين مرجع علمي ميتواند مورد اعتماد و تكيه گاه تودهها قرار گيرد و چنين پشتوانه علمي تنها به واسطه اتّصال به علم الهي ميتواند وجود داشته باشد به همين دليل است كه شيعه معتقد است علم امامان و جانشينان واقعي پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) برگرفته از علم بيكران خدايي است. امام علي(عليه السلام) درباره علامتهاي امام بر حق ميفرمايد: «امام آگاه ترين فرد است به حلال و حرام خدا و احكام گوناگون و اوامر و نواهي او و هر آنچه مردم نيازمند هستند.»7 عصمت امام يكي از صفات مهم امام و شرايط اساسي امامت، «عصمت» است و آن ملكهاي است كه از علم به حقايق و ارادهاي قوي به وجود ميآيد و امام به سبب برخورداري از اين دو، از ارتكاب هر گناه و خطايي خودداري ميكند. امام هم در شناخت و تبيين معارف ديني و هم در عمل به آنها و هم در تشخيص مصالح و مفاسد جامعه اسلامي، معصوم از لغزش ميباشد. راي عصمت امام، دلائل عقلي و نقلي (از قرآن و روايات)، وجود دارد. مهمترين دليلهاي عقلي عبارتند از: الف. حفظ دين و راه و رسم دينداري، در گرو عصمت امام است. چون امام مسئوليت حفظ دين از تحريف و هدايت ديني مردم را به عهده دارد و نه تنها سخن او كه رفتار او و تأييد و عدم تأييدش نسبت به عمل ديگران، در رفتار جامعه تأثير ميگذارد. پس بايد در فهم دين و عمل به آن از هر لغزشي محفوظ باشد تا پيروان خود را به گونه صحيح، هدايت كند. ب. يكي از دلائل نياز جامعه به امام اين است كه مردم در شناخت دين و اجراي آن، مصون از خطا نيستند. حال اگر پيشواي مردم نيز چنين باشد، چگونه ميتواند مورد اعتماد كامل آنها قرار گيرد؟! به بيان ديگر اگر امام معصوم نباشد، مردم در پيروي از او و انجام همه دستوراتش، دچار ترديد خواهند شد8. آياتي از قرآن نيز بر لزوم عصمت امام دلالت دارد كه يكي از آنها آيه 124 سوره بقره است. در اين آيه شريفه آمده است كه پس از مقام نبوت، خداوند مقام والاي امامت را نيز به حضرت ابراهيم(عليه السلام) عطا فرمود. آنگاه حضرت ابراهيم از خداوند درخواست كرد كه مقام امامت را در نسل او نيز قرار دهد. خداوند فرمود: «عهد من (امامت) به ستمكاران و ظالمان نميرسد». يعني منصب امامت مخصوص آن دسته از ذرّيه ابراهيم(عليه السلام) است كه ظالم نباشند. حال با توجه به اينكه قرآن كريم، شرك به خدا را ظلم بزرگ دانسته و نيز هر گونه تجاوز از دستورات الهي (= گناه) را ظلم به نفس شمرده است، هر كس در برههاي از زندگي خود، مرتكب گناهي شده، مصداق ظالم بوده و شايسته مقام امامت نخواهد بود. به بيان ديگر، بدون شك حضرت ابراهيم(عليه السلام) «امامت» را براي آن دسته از ذريّه خود كه در تمام عمر گناه كار بوده و يا در آغاز نيكوكار بوده و سپس بدكار شده اند، درخواست نكرده است. بنابراين دو دسته باقي ميماند: 1. آنان كه در آغاز، گناه كار بوده و سپس توبه كرده و نيكوكار شدهاند. 2. آنها كه هيچگاه مرتكب گناهي نشدهاند. خداوند در كلام خود، دسته اول را استثنا كرده است. نتيجه اينكه مقام «امامت» تنها به دسته دوم اختصاص دارد. مديريت اجتماعي امام از آن جا كه انسان، موجودي اجتماعي است و اجتماع بر روح و روان و رفتار او تأثير فراواني دارد لازم است براي تربيت صحيح و رشد او به سوي قرب الهي، زمينههاي اجتماعي مناسب پديد آيد و اين در سايه تشكيل يك حكومت الهي، ممكن خواهد بود. بنابراين امام و پيشواي مردم بايد توان اداره امور جامعه را دارا بوده و با استفاده از تعاليم قرآن و سنّت نبوي(صلي الله عليه و آله وسلم) و بهره گيري از عناصر كار آمد، حكومتي اسلامي را پي ريزي كند.
سه شنبه 8 مرداد 1392برچسب:, :: 4:12 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر شهادت حضرت علی (ع) را بر محبّان ولایت و امامت تسلیت عرض می کنیم .
قرآن به جز از وصف علي آيه ندارد ايمان به جز ازعشق علي پايه ندارد گفتم بروم سايه لطفش بنشينم گفتا كه علي نور بود سايه ندارد .
امام علی (ع) می فرمایند:
اَلحَقُّ طَریقُ الجَنَّةِ وَ الباطِلُ طَریقُ النّارِ وَ عَلى كُلِّ طَریقٍ داع
حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کنندهاى است
نهج السعادة، ج 3، ص 291
یا رب دل مرده ی مرا احیا کن / بر روی گدای نیمه شب در وا کن
سوگند به قطره قطره ی خون علی(ع) / پرونده ی اعمال مرا امضا کن .
بر روح تمام شیعیان تیغ زدند/ بر مردترین مرد جهان تیغ زدند خورشیدبه سینه، ماه برسر می زد/ انگاربه فرق آسمان تیغ زدند
یک عمر تماشای دری خون آلود / یاد آوری حادثه ای سرخ و کبود
کم کم به علی بال پریدن میداد / ای تیغ نیازی به حضور تو نبود . . .
امام علی(ع) فرمودند: از قسم خوردن بپرهیزید، چرا که کالا را تلف مى کند و برکت را از بین مى برد. کافى، ج 5، ص 162، ح 4
چون نامه جرم ما به هم پیچیدند بردند به دیوان عمل سنجیدند بیش ازهمگان گناه مابود ولی ما را به محبت علی(ع)بخشیدند
ای کاش علی شویم و عالی باشیم هم سفره کاسه سفالی باشیم چون سکه به دست کودکی برق زنیم نان آور سفره های خالی باشیم
دل را ز شرار عشق سوزاند علی(ع)، یک عمر غریب شهر خود ماند علی(ع) وقتی که شکافت فرق او در محراب، گفتند مگر نماز می خواند علی(ع)
ناله کن اى دل به عزاى على / گریه کن اى دیده براى على کعبه ز کف داده چو مولود خویش / گشته سیه پوش عزاى على ماه دگر در دل شب نشنود / صوت مناجات و دعاى على واى امیر دو سرا کشته شد / خانه غم گشته،سراى على شهادت مولای مظلوم عدالت ، تسلیت و تعزیت
امام علی(ع) می فرمایند: آدمیزاده ، شبیهترین چیز به ترازوست : یا با نادانى سبُک شود و یا بهدانش ، سنگین گردد تحف العقول، ص212
یا رب دل مرده ی مرا احیا کن / بر روی گدای نیمه شب در وا کن سوگند به قطره قطره ی خون علی(ع) / پرونده ی اعمال مرا امضا کن . . . شهادت شفیع شیعیان و مولای متقیان، علی علیه السلام تسلیت باد
امام علی(ع) می فرمایند: در شگفتم از کسى که مىبیند هر روز از جان و عمر او کاسته مىشود ، امّا براى مرگ آماده نمی شود. غررالحکم و دررالکلم ، ح 6253 جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, :: 11:44 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, :: 11:38 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر بعثت پیامبر (صلّی الله و علیه و آله و سلّم) بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترین فراز از تاریخ اسلام بوده و نزول قرآن کریم نیز از این زمان آغاز میگردد. کلمه بعثت به معنای «برانگیخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انسانی از سوی خداوند متعال برای هدایت دیگران میباشد. همانطور که از روایات اسلامی و مطالعات تاریخی برمیآید، مسأله بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در ادیان الهی با برخی از خصوصیات و نشانهها، قبل از ظهور آن حضرت، مطرح بوده و بسیاری از اهل کتاب و پارهای از اعراب مشرک نیز با آن آشنایی قبلی داشتهاند. نوید و بشارت ظهور پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم)، به تصریح قرآن در تورات و انجیل ذکر گردیده و حضرت عیسی (علیه السلام) نیز پس از تصدیق توراتی که به حضرت موسی (علیه السلام) نازل شده بود، به برانگیخته شدن رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بشارت داده است. همچنین در این کتب، حتی به خصوصیات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و یارانشان نیز اشاره شده است. بنابراین (و همانگونه که قرآن نیز ذکر مینماید) دانشمندان اهل کتاب، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را همچون نزدیکترین کسان خود میشناخته اند. با مراجعه به تاریخ میتوان افراد زیادی را یافت که در انتظار ظهور و بعثت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) بودهاند و افرادی از میان آنها، حتی به امید دیدار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به محل سکونت، مکان هجرت و یا حتی گذرگاه عبور و مرور آینده پیامبر هجرت کرده بودند که به عنوان نمونه، میتوان به "بحیرای راهب" اشاره نمود. بنابراین بعثت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، حادثهای بس بزرگ در سرنوشت هدایت بشری بوده و عظمت این امر سبب میشد که خداوند متعال به عنوان مقدمه این امر بزرگ، تربیت و پرورش آن حضرت را به عهده داشته و ایشان را برای آینده دشواری که در پیش رو داشتند، آماده سازد. به دنبال همین تربیت الهی بود که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در سالهای قبل از بعثت نیز حالات فوق العاده معنوی و مشاهدات روحانی داشته و نتیجتاً ایشان تمام این دوران را با پاکی و طهارت و معنویت سپری کردهاند. حضرت علی (علیه السلام) میفرمایند: "خداوند بزرگترین فرشته خود را از خردسالی پیامبر، همدم و همراه ایشان ساخت. این فرشته در تمام لحظات شبانه روز با آن حضرت همراه بود و او را به راههای بزرگواری و اخلاق پسندیده و شایسته رهبری میکرد." پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به خاطر همین حالات معنوی و طهارت روحی، ناگزیر از وضع نابسامان مردم و از جهل و فسادی که بر جامعه آن روز و بویژه در شهر مکه حاکم بود، رنج میبردند. همچنین به منظور تفکر و عبادت در مکانی خلوت، مدتی محدود در سال را از آنها کناره میگرفتند و به کوه حرا (که در شمال شرقی مکه واقع است) میرفتند. این کنارهگیری برای حُنَفا و برخی یکتاپرستان قبل از پیامبر نیز وجود داشته است. گویند عبدالمطلب، جد بزرگوار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پایهگذار این رسم بوده است. او به هنگام ماه رمضان برای خلوت و عبادت به کوه میرفت و مستمندانی را که از آنجا میگذشتند، اطعام مینمود. در واقع میتوان گفت که این خلوتگزینی، زمینهای برای تقویت هرچه بیشتر حیات روحانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و مقدمهای برای بعثت و نزول وحی به آن حضرت به شمار میرفته است. در دوران این خلوتگزینیها نیز همچون سایر مراحل گوناگون زندگی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت علی (علیه السلام) (که پرورش یافته در خانه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و در دامان ایشان است)، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را همراهی مینمود و گاهی اوقات برای ایشان آذوقه و آب و غذا میبرد. پس از سپری شدن ایام عبادت، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مکه برگشته و پیش از اینکه به خانه خویش بازگردند، خانه خدا را طواف مینمودند. این حالات همچنان ادامه یافت تا اینکه سن آن حضرت به چهل سالگی رسید و خداوند که دل ایشان را برترین و مطیعترین و خاضع و خاشعترین دلها در برابر خویش یافت، ایشان را مبعوث کرد و به پیامبری گرامی داشت، تا به وسیله قرآنی که آن را روشن و استوار گردانیده، بندگانش را از پرستش بر بتان خارج ساخته و به پرستش خویش هدایت کند. نزول اولین وحی به عقیده اکثر علمای شیعه، بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز 27 ماه رجب، پنج سال پس از تجدید بنای کعبه، اتفاق افتاد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این هنگام، چهل سال داشتند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، طبق رسم خویش چند روزی بود که برای عبادت و تفکر به غار حرا آمده بودند. در روز بیست و هفتم ماه رجب بود که جبرئیل (یکی از چهار فرشته مقرب الهی و مأمور ابلاغ وحی از جانب پروردگار به پیامبران) به سوی ایشان نازل شد. او بازوی پیامبر را گرفت و تکان داد و گفت: ای محمد بخوان. پیامبر فرمود: چه بخوانم؟ جبرئیل آیات آغازین سوره علق را از جانب خداوند نازل نمود: "بسم الله الرحمن الرحیم. اقرأ باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ و ربک الاکرم. الذی علم بالقلم. علم الانسان مالم یعلم. به نام خداوند بخشنده مهربان. بخوان به نام پروردگارت که بیافرید. آدمی را از علق بیافرید. بخوان و پروردگار تو ارجمندترین است. خدایی که بهوسیله قلم آموزش داد و به آدمی آنچه را که نمیدانست، آموخت." همراه اولین نزول وحی و در لحظه بعثت، حوادثی بزرگ اتفاق افتاد که از آن جمله میتوان به شنیده شدن صدای نالهای اشاره نمود. حضرت علی (علیه السلام) در این باره میگوید: "صدای ناله شیطان را در هنگام نزول اولین وحی به آن حضرت شنیدم. عرضه داشتم: "یا رسول الله این ناله چیست؟" فرمود: "این شیطان است که از اطاعت شدن مأیوس و ناامید شده و چنین به ناله در آمده است." سپس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اضافه فرمود: "تو میشنوی آنچه را من میشنوم و میبینی آنچه را که من میبینم الا اینکه تو مقام نبوت نداری و فقط وزیر و کمک کار من هستی و از راه خیر جدا نمیشوی." همانطور که قبلاً نیز بیان شد، حضرت علی (علیه السلام) در مواقع مختلف از جمله در دوران خلوتگزینیهای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) همراه حضرت بودهاند و این سخن امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه نیز به طور خاصی بیان میدارد که ایشان در لحظه نزول اولین وحی، در کنار پیامبر حضور داشتهاند. البته مطالعات تاریخی بیان مینماید که تنها شخصی که در آن لحظات، پیامبر را همراهی نموده، امام علی (علیه السلام) بود و احدی جز ایشان، ادعای همراهی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در آن لحظات را ننموده است. جبرئیل پس از انجام وظیفه خود و ابلاغ آیات الهی، بار دیگر به آسمان بازگشت. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از نزول اولین وحی همانطور که در قسمتهای پیشین اشاره شد، قبل از بعثت، به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) الهاماتی میشد و ایشان حالات فوق العادهای داشتند. اما کیفیت نزول اولین وحی بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و موضوع آن، بهطور کلی با الهامات قبل از بعثت ایشان متفاوت بود. و این امر سبب شد تا حالات روحی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و در نتیجه حالات جسمانی ایشان تغییر نماید. برای این تغییر حالت دو دلیل را میتوان برشمرد: اولاً ایشان در هنگام نزول اولین آیات قرآن، عظمت و جلال خداوند را هرچه بیشتر احساس کردند. ثانیاً در هنگام بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بار بزرگ رسالت به عهده ایشان نهاده شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در شرایطی موظف به ابلاغ رسالت الهی خویش به مردم گشتند که جزیرة العرب را اوضاع نابسامان اجتماعی فراگرفته بود و در چنین شرایطی واضح بود که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از ابلاغ دعوت خویش نه تنها مورد تکذیب و تهمتهای ناروا و آزار و اذیت مشرکین قرار میگرفتند، بلکه آنان در مسیر رسیدن پیام پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به سایر مردم موانع بسیاری را ایجاد خواهند نمود. مجموعه این عوامل باعث دگرگونی حالت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شد. اما خداوند نیز در این شرایط پیامبرش را تقویت نمود و ایشان را برای به انجام رساندن مسئولیت عظیم رسالتش، بیش از پیش آماده ساخت. بازگشت از کوه حرا پس از این پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از کوه پایین آمدند و به سمت مکه و خانه خویش عازم شدند. هنگامیکه به خانه رسیدند ماجرای بعثت خویش را برای همسر گرامیشان حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بازگو نمودند. خدیجه (سلام الله علیها) نیز که در سالهای همسری با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آثار بزرگی و پیامبری در ایشان را دیده بود، گفت: "به خدا دیرزمانی است که من در انتظار چنین روزی، بسر بردهام، و امیدوار بودم که روزی تو رهبر خلق و پیغمبر این مردم شوی." نزول سوره مدثر در همین روزهای آغازین بعثت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بود که در هنگام استراحت ایشان، جبرئیل برای بار دیگر بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و آیات نخستین سوره مدثر را بر ایشان خواند که: "بسم الله الرحمن الرحیم، یا ایها المدثر، قم فأنذر، و ربک فکبر و ثیابک فطهر و الرجز فاهجر و لاتمنن تستکثر و لربک فاصبر به نام خداوند بخشنده مهربان،ای کسی که جامه به خود پیچیده ای، برخیز و قوم خود را از عذاب خدا بیم ده و خدا را به بزرگی یاد کن و لباست را پاکیزه دار و از ناپاکی دوری گزین و بر هرکس احسان کنی ابداً منت نگذار و برای خدا صبر پیش گیر" میتوان گفت مفاد این سوره این است که از این پس، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باید پیوسته به فکر بیم دادن مردم از نافرمانی خداوند بوده و لحظهای از آن غافل نباشد و بدین گونه بود که اولین آیههای کتاب آسمانی دین اسلام به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و ایشان از جانب خداوند به مقام رسالت برگزیده شدند. نخستین مسلمانان همانطور که قبلاً به آن اشاره شد، حضرت علی (علیه السلام) به دلیل نزدیکی با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در غار حرا، همراه ایشان بودهاند که لحظه نزول اولین وحی هم یکی از آن مواقع بوده است. پس بسیار طبیعی به نظر میرسد که حضرت علی (علیه السلام) که از نزدیک این وقایع عظیم و مبعوث شدن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در غار حرا، از جانب خداوند متعال را نظارهگر بودهاند، در آنجا به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ایمان آورده و به عنوان اولین مسلمانان، چه در میان زنان و چه در میان مردان یاد شوند. خود ایشان نیز در چندین خطبه (در نهج البلاغه) که در حضور عموم مسلمانان و بیشتر اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ایراد میشد، میفرمایند: "من بر فطرت یکتاپرستی متولد شدم و از دیگران به ایمان و هجرت سبقت گرفتم." همچنین میفرمایند: "هیچکس قبل از من به دعوت حق روی نیاورده است." در مورد اولین زن مسلمان نیز باید گفت که به اتفاق عموم مورخان اسلام، حضرت خدیجه (سلام الله علیها) اولین زن مسلمان بودهاند، چون پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از مبعوث شدن با اولین کسی که برخورد داشتهاند، حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بوده، ضمناً، همانطور که در قسمتهای قبل نیز بدان اشاره شد، ایشان در گفتار خویش تلویحاً پیامبری پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را تصدیق نموده اند. بعد از این دو بزرگوار میتوان به ابوذر غفاری که جزو اولین مسلمانان بوده نیز اشاره کرد. بعد از بعثت پس از بعثت رسول خدا، جبرئیل از آسمان فرود آمد، آبی از آسمان آورد و طریقه وضو گرفتن و رکوع و سجود را به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آموخت. همچنین سایر احکام و مسائل شرعی نیز توسط جبرئیل بتدریج بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل میشد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز این احکام را به نخستین مسلمانان آموزش داده و آنها هم این اعمال را انجام میدادند. به عنوان مثال در مورد نماز باید گفت که حضرت علی (علیه السلام) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) که اولین نمازگزاران بودند پشت سر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به جماعت ایستاده و نماز را اقامه میکردند. گفته میشود آنها نماز ظهر را در کنار کعبه میخواندند ولی در مواقع دیگر در جاهای دیگر این فریضه را بجای میآوردند تا قریشیان متوجه آنها نشوند. در این مدت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بتدریج کار دعوت پنهانی خویش را آغاز کردند که مشروح آن در قسمتهای آینده خواهد آمد. جمعه 3 خرداد 1392برچسب:, :: 7:2 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, :: 6:30 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر شهادت حضرت فاطمه (س) را به شما دانش آموزان و والدین شیعه مذهب تسلیت عرض می کنم . امیدوارم که از احادیث این بانوی بزرگوار نهایت استفاده را ببرید . 1- حضرت فاطمه(س)میفرمایند: و من، آن کلمهی نیکوی خداوندم. (الفضائل/80) من فاطمهام، واژهی حسنای خداوند 2- حضرت فاطمه(س)میفرمایند: و ما وسیلهی ارتباط خدا با مخلوقاتیم. (دلائلالامامه/32) سرشار نگاه آسمان کن ما را 3- حضرت فاطمه(س) میفرمایند: و ماییم برگزیدگان خدا و جایگاه پاکیها. (ارشاد شیخ مفید/1/270) ای محرم راز جمع افلاکیها 4- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: ... و ما دليلهاي روشن خداييم. (ارشاد شيخ مفيد/1/270) در ظلمت شب، دليل راهم هستيد 5- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: ... و ما وارثان پيامبران الهي هستيم. (ارشاد شيخ مفيد/1/270) دريا صفتيد و روح باران داريد 6- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، حج را براي استواري و تحكيم دين قرار داد. (بحارالانوار/29/223) تا چشمهي عشق، جاري دين گردد 7- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، رسيدگي به خويشان را براي طول عمر و باعث فزوني در خويشان قرار داد. (بحارالانوار/29/223) چونان كه ادب به آبرو افزايد 8- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، اطاعت از ما- اهلبيت عليهمالسلام- را براي ايجاد نظم و همبستگي در مردم قرار داد. (بحارالانوار/29/223) خواهي ز گسستگي رهايي يابي 9- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، صبر را وسيلهي استحقاق و شايستگي پاداش قرار داد. (بحارالانوار/29/223) گر پنجرهي نگاه تو غم دارد 10- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، شرك را به منظور اخلاص بندگي، حرام نمود. (بحارالانوار/29/223) تا دور شود هر عمل از شيوهي بد 11- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، وفاي به نذر را براي رسيدن به مغفرت و آمرزش خويش قرار داد. (بحارالانوار/29/223) اي آنكه به دل اميد رحمت داري 12- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، نيكي به پدر و مادر را سبب امان از خشم خود قرار داد. (بحارالانوار/29/223) خواهي برهي ز خشم ايزد، اي دوست 13- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، جهاد را مايهي عزّت و شكوه اسلام قرار داد. (بحارالانوار/29/223) چون سرو، هميشه آسمان همّت باش 14- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، امر به معروف را براي حفظ مصالح عمومي جامعه قرار داد. (بحارالانوار/29/223) هر جامعهاي كه اهل تقوي گردد 15- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: از مؤمنين نيست كسي كه همسايهاش از شر و آزار او در امان نباشد. (دلائلالامامه/1) حيف است طريق عشق را سد باشي 16- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: از بخل دوري كن، زيرا بخل درختي است در جهنم كه شاخههايش در دنيا ميباشد و هركس به آن شاخهها بياويزد، داخل در جهنم ميشود. (دلائلالامامه/4) آن شاخه كه بي ميوه قدي خم دارد 17- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: سخاوت، درختي است در بهشت كه شاخههايش در دنيا گسترده است و هركس شاخهاي از آن را بگيرد داخل بهشت ميشود. (دلائلالامامه/4) اي دوست! سخاوت، آسمان پيوند است 18- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: همانا از بندگان خدا، تنها دانشمندان از خدا ميهراسند. (بحارالانوار/2/45) زنهار! به جمع جهل، ملحق نشوي 19- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: دو لشكر ظلم، با هم برخورد نميكنند جز اينكه خداوند، آنها را به خودشان واميگذارد. (كشفالغمه/2/581) در لشكر ظلم، مرد حقباور نيست 20- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: بهترين شما كساني هستند كه با تواضع، ديگران را ياري ميكنند. (دلائلالامامه/7) پرهيز كن از غرور، از «من» بودن 21- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: اگر به آنچه شما را امر نموديم عمل ميكني و از آنچه شما را بر حذر داشتهايم دوري ميكني از شيعيان ما هستي و گرنه هرگز. (بحارالانوار/65/156) با هرچه نكوييست، نكو بايد شد 22- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: از بخل دور باش، زيرا بخل مرضي است كه در شخص كريم وجود ندارد. (دلائلالامامه/4) بخل از قطرات سبز باران دور است 23- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: همانا خداوند، نيكوكار بردبار با عفت را دوست ميدارد. (دلائلالامامه/1) در جادهي رنج، ناشكيبي نكني 24- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: همانا حيا از ايمان است و نتيجهي ايمان، بهشت ميباشد. (كافي/2/106) در دست سپيده، بركاتي دگر است 25- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: شيعيان ما از بهترين افراد اهل بهشتند. (بحارالانوار/65/156) در دامن روشني، كبوتر باشد 26- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: همانا خوشبخت واقعي كسي است كه علي را چه در زمان حياتش و چه پس از وفاتش دوست بدارد. (بحارالانوار/27/74) در دفتر روشنايي و برگ سحر 27- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: جانم فداي تو و جان و روح من سپر بلاهاي جان تو يا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود- اگر تو در خير و نيكي به سر ببري با تو خواهم زيست و اگر در سختيها و بلاها گرفتار شدي باز هم با تو خواهم بود. (كوكب الدري/1/196) گردم به فداي حضرتت يا مولا 28- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: آن لحظهاي كه زن در خانهي خود ميماند- و به امور تربيت فرزند ميپردازد- به خدا نزديكتر است. (بحارالانوار/43/92) آنگاه كه زن جامهي تقوي پوشد 29- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: بعد از غدير خم، خداوند براي هيچكس عذر و بهانهاي باقي نگذاشته است. (دلائلالامامه/37) بعد از غدير، آينه معنا گرفته است 30- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: كسي كه عبادتهاي خالصانهي خود را به سوي خدا فرستد، پروردگار بزرگ، برترين مصلحت او را به سويش فرو خواهد فرستاد. (بحارالانوار/67/249) در خانهي دل ياد خدا جاري ساز 31- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: اول همسايه بعد اهل خانه. (وسائلالشيعه/7/112) اي شمع وجود عشق را پروانه 32- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: لذتي كه از خدمت حضرت حق ميبرم، مرا از هر خواهشي بازداشته است. (رياحينالشريعه/1/105) شادم به لقاي روي او هر نفسي 33- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: بهشت، زير پاي مادران است. (مستدرك/15/180) آيينهاي از صفات داور باشد 34- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خشنودم به آنچه كه خدا و پيامبر او براي من رضايت دادند. (مناقب ابنشهرآشوب/3/351) از دست مده آنچه خدايت داده است 35- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: مثَلَ امام، مانند كعبه است. مردم بايد در اطراف آن طواف كنند نه آن كه دور مردم طواف نمايد. (بحارالانوار/36/353) نور است امام، كعبهي اميد است 36- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: آنچه براي زنان نيكوست اين است كه- بدون ضرورت- مردان نامحرم را نبينند، و نامحرمان نيز آنها را ننگرند. (بحارالانوار/43/54) گر زن به حجاب خويش مستور شود 37- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: پاداش خوشرويي در برابر مؤمن، بهشت است. (بحارالانوار/72/401) آنكس كه گشادهرو و خوشرفتار است 38- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: تا زندهام، همواره به ارزشهاي امام علي(ع) معترف خواهم بود. (بحارالانوار/43/38) فرموده چنين گوهر هستي زهرا: 39- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند متعال، امامت ما را براي ايمني از تفرقه قرار داد. (بحارالانوار/29/223) آرام شود تا دل خلق نگران 40- حضرت فاطمه(س) ميفرمايند: خداوند، روزه را براي پابرجايي اخلاص واجب نمود. (بحارالانوار/29/223) تا پاكتر از نگاه مهتاب شويم یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: 1:52 قبل از ظهر :: نويسنده : بهفر با تشکر از محمد احمدی دانش آموز خوب کلاس آزمایش کنید صفحه 87 صاف شدن آب گل آلود آزمایش کنید ص 86 ساختن چاه آب
یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, :: 1:44 قبل از ظهر :: نويسنده : بهفر پنج شنبه 1 فروردين 0برچسب:, :: 11:20 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر با تشکر از دانش آموز خیلی خوب علی جوهری نقاشی نقشه ایران همراه نام مراکز و استان ها بر روی نشریه
شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, :: 6:36 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر دانش آموزان : طاهه دلاور - امیر عباس یکرنگی - محمد یزدانپرست - محمد مهدی عظمتی - سید مهدی صالحی - امیرحسین کیماسی - عباس ناطقی -مهدی توسلی - مسیح بسحاق - علی جوهری -وحید ابراهیمی - محمد احمدی - دو شنبه 7 اسفند 1391برچسب:, :: 5:53 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر پس از کلیک بر روی مستطیل سبز رنگ (download)کلیک کنید . چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:, :: 1:2 قبل از ظهر :: نويسنده : بهفر با تشکر از دانش آموز خوب مسیح بسحاق
قسمت سبز رنگ برگ گیاه پیاز و ابتدای برگ تا قسمت سفید رنگ ساقه و قسمتی که ما آن را می خوریم ریشه و از نوع راست ریشه است .
سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, :: 11:47 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر
علی رضا شرافت دانش آموز خوب و علاقه مند به ساختن کاردستی نمونه ای از کاردستی های او هواپیمایی که قادر به حرکت است
سه شنبه 1 اسفند 1391برچسب:, :: 11:32 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر تهیه کننده : دانش آموز خوب محمد احمدی پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 8:56 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر پرندگان فقط پرندگان نیستند که لانه می سازند. مورچه ها ،موریانه ها و موش ها نمونه هایی از سایر موجودات لانه سازند. برخی از پرندگان نیازی به لانه ندارند . فاخته ها در لانه ی پرندگان دیگر تخم می گذارند برخی از پنگوئن ها تخم های خود را بین ساق ها و پشت پای خود حمل می کنند . پرستوها لانه های فنجان مانندی از گل می سازند . دارکوب ها سوراخ هایی در درختان حفر می کنند . بعضی از پرندگان نیز در لانه های قدیمی پرندگان دیگر زندگی می کنند. زنبور زنبور های زیادی در کندو زندگی می کنند که همه بچه های یک زنبور ماده به نام ملکه هستند . این زنبور ها را زنبورهای اجتماعی می گویند . بیشتر کارهای کندو را زنبورهای کارگر که ماده هستند و لی نمیتوانند تخم بگذارند انجام می دهند . زنبورهای کارگر حجره های کندو را برای تخم گذاری ملکه آماده و تمیز می کنند . آن ها به نوزادان غذا می دهند و کارهای اولیه را از جمله ساختن موم برای ساخت خانه ی جدید انجاکم میدهند. آن ها با بال زدن هوای تازه به کندو ها می رسانند . غیر از زنبورهای عسل و زنبور درشت ، زنبورهای زیادی هستند که به صورت اجتماعی زندگی نمیکنند که به آن ها زنبورهای تک رو می گویند. زمستان خوابی برخی از جانوران با وارد شدن به نوعی خواب عمیق به نام خواب زمستانی ، زمستان را سپری می کنند . آن ها در طی خواب زمستانی برای صرفه جویی در مصرف انرژی ، سرعت فعالیت های بدن خود را کم می کنند و دمای آن را پایین می آورند . ضربان قلب و سرعت تنفس آن ها هم کاهش پیدا می کند . بدن این جانوران برای تولید انرژی از چربی های ذخیره شده استفاده می کنند . وزن برخی از این جانوران تا 40 درصد کاهش پیدا می کند . بعضی از جانوران در لانه های خود مقداری غذا ذخیره می کنند و در طول زمستان هر چند وقت یک بار برای خوردن مقداری از غذاها از خواب بیدار می شوند . بسیاری از کفشدوزک ها و برخی پروانه ها نیز در زمستان می خوابند . برخی از ماهی ها نیز در ته دریاچه ها و برکه ها به خواب فرو می روند . بسیاری از مارها نیز زمستان را در مخفی گاه خود می خوابند.
پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 8:27 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر
فرض کنید راننده اتوبوس برقی اید. در ایستگاه اول 6 نفر وارد اتوبوس می شوند ، در ایستگاه دوم 3 نفر بیرون می روند و 5 نفر سوار می شوند. راننده چند سال دارد؟
پنج کلاغ روی درختی نشسته اند ، 3 تا از آنها در شرف پروازند ، حال چه تعداد کلاغ روی درخت باقی می ماند؟
چه تعداد از هر نوع حیوان به داخل کشتی حضرت موسی برده شد؟
شیب یک طرف پشت بام شیروانی شکلی ، 60 درجه و طرف دیگر 30 درجه است ، خروسی روی این پشت بام تخم گذاشته است. تخم به کدام سمت پرت میشود؟
جوک و لطیفه معلم و درسی 8 - شاگرد زبل! جوک و لطیفه معلم و درسی 7 - کلاس انشا! جوک و لطیفه معلم و درسی 6 - دستور زبان!
سر درس دستور زبان معلم از شاگردش می پرسه: اگر تو الان بگی "از مدرسه خوشم ميآيد" این جمله دارای چه حالتیه؟
شاگرد میگه: حالت استثنايي! پدر از پسرش پرسيد: امتحان رياضي امروزت چطور بود؟
پسر: يكي از جوابهام غلط بود. پدر: معلمتون چند تا سؤال داده بود؟ پسر:پنج تا. پدر: اين خيلي عاليه، پس بقيه سؤال ها رو درست حل كردي؟ پسر: نه دیگه، اصلا وقت نشد به بقيه نگاه كنم..!!
پنج شنبه 26 بهمن 1391برچسب:, :: 5:15 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر شاگردان ممتاز ترم اول : از راست بالا به پایین : محمد یزدانپرست - سید مهدی صالحی - محمد مهدی عظمتی - طاهه دلاور - امیرعباس یکرنگی - امیرحسین کیماسی-
http://saheleriyaziyat.net/images/rj8cyqjkczatcheoi4w.jpg دانش آموزان خوب و با اخلاق ازسمت راست : فاضل زین الدینی - محمدرضا شاهپری - علی جوهری - مهدی آدرسی - مهدی توسلی - حسین فخاری - امید پهلوانی - مسیح بسحاق - رضا صابری
سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, :: 9:54 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:, :: 1:41 قبل از ظهر :: نويسنده : بهفر برای تماشا ی این فیلم از بزرگترها بخواهید شما را راهنمایی کنند . قبل از کلیک دقت کنید : ابتدا پنجره ای باز می شود ؛ شما باید دکمه save را بزنید . بعد از اینکه آن را در جای دلخواه ذخیره کردید . می توانید برای تما شا دکمه open vh fckdn . جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 9:37 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 9:19 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر قبل از اینکه روی علامت ضرب زیر کلیک کنی خوب دقت کن ببین چی می گم : ابتدا بازی را دانلود می کنی برای این کار از خانواده خودت کمک بگیر . بعد که بازی را دانلود کردی آن را باز کن وبا توجه به صورت سؤال ، برای خودت سؤال بساز و جواب آن را بده . مانند نمونه : در یک ظرف 9 پسته است حالا از سمت چپ تعداد ظرف را انتخاب کن مثلاً 4تا ظرف و در سمت دیگر تعداد پسته که جواب می شود :36= 9×4پس باید 36 را در سمت دیگر پیدا کنی و روی آن کلیک کنی جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, :: 8:54 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر بعد از اینکه روی علامت × زیر کلیک کردی برای اینکه بازی را به خوبی انجام دهی به مراحل زیر توجه کن . 1- دکمه play را کلیک می کنی . 2- سپس با استفاده از دکمه های فلش های بالا ، پایین ، چپ و راست سعی می کنی قلاب ماهی گیری را به حرکت درآوری تا ماهی هایی را بگیری که روی آنها جواب درست حاصلضرب است . 3- با درست جواب دان به حاصلضرب امتیاز مثبت و با غلط دادن جواب امتیاز منفی می گیری . 4- جمع امتیاز در مستطیلی بالای پدر و پسری که در حال ماهی گیری هستند ؛ نشان داده شده است . برای انجام بازی از والدین خود کمک بگیر . بعد از اینکه روی ضرب کلیک کنی : 1-باید روی کلمه play(به معنی بازی کردن ) کلیک کنی 2- جواب ضرب را در مستطیلی که زنبور عسل بدست گرفته به کمک اعداد روی صفحه کیبورد بنویسی. اگر خوب موارد بالا را فهمیدی می تونی روی علامت ضرب روبه رو کلیک کنی × اگر با استفاده از وسایل ساده و دور ریختنی شکل موجودات و وسایل پیرامون خود را رسم کنی به آنچه که درست کردی کلاژ می گویند . به چند نمونه از کلاژهای زیر که به وسیله برگ درست شده اند نگاه کن . کلیک کن حلا خودت یک کلاژ جدید و قشنگ با هر چه که به نظرت می رسه درست کن . شنبه 14 بهمن 1391برچسب:, :: 1:31 قبل از ظهر :: نويسنده : بهفر شمس الدین محمد ملقب به لسان الغیب غزلسرای بزرگ و نامی ایران در قرن 8 میزیست. گویند پدر حافظ بهاالدین بازرگانی اصفهانی بوده و خیلی زود در ایام كودكی شمس الدین محمد از دنیا رفت. پس از آن حافظ با مادرش زندگی سختی را در پیش گرفت و برای كسب نان به كارهای سخت و توانفرسا پرداخت و به سختی به تحصیل علوم پرداخت و در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود حضور یافت.و چون در ایام جوانی حافظ قرآن بود به حافظ تلخص شد.
خوارزمی ابو جعفر محمد بن موسی از دانشمندان بزرگ ریاضی و نجوم میباشد.وی در حدود سال 780 میلادی در خوارزم(خیوه کنونی در کشور ازبکستان) متولد شد شهرت علمی وی مربوط به کارهایی است که در ریاضیات مخصوصا در رشته جبر انجام داده .یکی از کتاب های معروف او در اروپا به نام کتاب مختصر در جبر و مقابله که به زبان لاتین (انگلیسی) ترجمه شده است . سید محمود حسابی در سال ۱۲۸۱ (ه.ش), از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شدند. پس از سپری نمودن چهار سال از دوران كودكی در تهران, به همراه خانواده (پدر, مادر, برادر) عازم شامات (شهری در لبنان)گردیدند. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت, با تنگدستی و مرارت های دور از وطن در مدرسه كشیش های فرانسوی آغاز كردند و همزمان, توسط مادر فداكار, متدین و فاضله خود (خانم گوهرشاد حسابی) , تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفتند. استاد, قرآن كریم را حفظ و به آن اعتقادی ژرف داشتند. دیوان حافظ را نیز از برداشته و به بوستان و گلستان سعدی, شاهنامه فردوسی, مثنوی مولوی, اشراف كامل داشتند. او در تمام زمینه های علمی : ریاضیات ، نجوم ، معدن ، برق ، پزشکی مبتکر و سرشناس بود.
مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی شاعر و نویسندهٔ بزرگ قرن هفتم هجری قمری است.مشهور به «شیخ سعدی» یا «شیخ شیراز» است.در قرن ششم به دنیا آمده و در قرن هفتم در شیراز به خاک سپرده می شود . سعدی پس از تحصیل مقدمات علوم از شیراز به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه به تکمیل دانش خود پرداخت.بوستان سعدی که به نثر و گلستان وی به نظم است از آثار بی نظیر او می باشد . ابوعلي حسين بن عبدالله معروف به ابوعلي سينا در سال ۳۷۰ هجري قمري درخرميشن از توابع بخارا(شهری در ازبکستان) متولد شد. او پزشك ، رياضيدان ، فيلسوف و منجم بزرگ ايراني بود .او در قرن پنجم در همدان دار فانی را وداع گفت . کتاب شفا و قانون از جمله آثار بی نظیر او است .
ابوریحان محمد بن احمد بیرونی از دانشمندان بزرگ ایران در علوم حكمت و اختر شناسی و ریاضیات و تاریخ و جغرافیا (نقشه کشی و اندازه گیری فاصله سیارات از زمین و خورشید )مقام شامخ داشته، در سال ۳۶۲ هجری قمری در حوالی خوارزم متولد شده و از این جهت به بیرونی یعنی خارج از خوارزم معروف شده.آرامگاه وی در غزنی در افغانستان است . نام وی محمد و نام پدرش زکریا و کنیهاش ابوبکر است.به گفته ابوریحان بیرونی وی در شعبان سال ۲۵۱ هجری (۸۶۵ میلادی) در ری متولد شده و دوران کودکی و نوجوانی و جوانیاش دراین شهر گذشت . فیلسوف ، عالم طبیعی ، شیمیدان و پزشک بزرگ ایران اسلامی است .او به اکتشافات مهمی از قبیل اکتشاف الکل و اسید سولفوریک نائل آمد . وی در قرن چهارم هجری قمری دار فانیرا وداع گفت .
از احادیث و سخنان دینی و علمی در پایین ،حاشیه ی سمت راست وبلاگ استفاده کنید . در کلاس اعلام شده است . بنابراین در این جا فقط فعالیت های فوق برنامه اشاره می شود . یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, :: 6:2 بعد از ظهر :: نويسنده : بهفر شاگردان ممتاز کلاس سوم مدرسۀ ادیب : امیرعباس یکرنگی طاها دلاور محمد یزدانپرست سید مهدی صالحی محمد مهدی عظمتی امیر حسین کیماسی جمعه 24 آذر 1398برچسب:, :: 12:47 قبل از ظهر :: نويسنده : بهفر به نام خدایی که به هر که بخواهد عزت می دهد و هرکه را که مستحق ذلت باشد ؛ خوار و ذلیل می کند . اینجانب کارشناس رشتۀ آموزش و پرورش ابتدایی از تربیت معلم شهید بهشتی تهران می باشم . اهداف وبلاگ : این وبلاگ برای دانش آموزان باهوش ساخته شده است . به امید اینکه فراگیران ، تربیت یابند و از مطالب موجود در این وبلاگ در زندگی روزمرۀ خود ،خداپسندانه استفاده کنند . 2-از آنجایی که گروهی از والدین به مشاغل آزاد و دولتی مشغول هستند و نمی توانند از وضعیت درسی دانش آموزان خود با خبر شوند این وبلاگ می تواند 24 ساعته متناسب با اوقات آزاد والدین این امکان را برای آنها فراهم سازد . با این وجود حضور مستقیم والدین در مدرسه - مگر در موارد استثنا که توسط همین وبلاگ به حضورتان ارسال می شود - قطع می گردد. 3- صرفه جویی در وقت و سرعت عمل بالا و مهمتر از همه آموزش آنلاین و غیر حضوری به غیر از اوقاتی که دانش آموز در مدرسه حضور دارد ؛ یکی از فواید وصف ناپذیر این وبلاگ می باشد . توصیه های مدیر وبلاگ : جواب پیغام خود را از ایمیل یا وبلاگ و ... دریافت نمایید . بعد از خواندن مطالب عمومی یا تخصصی نظر دهید ؛ چراکه به روزنمایی مطالب وابسته به تعداد بازدید کنندگان است .
درباره وبلاگ به وبلاگ تربیت خوش آمدید. موضوعات آخرین مطالب نويسندگان
|
||||||||||||||||
|